dissabte, 4 d’agost del 2018

La Ruta del Ferro - Ordino - Andorra

Com que la primera recomanació de la noia de Centre d'Informació del Comapedrosa ens va agradar tant, hem seguit la seva segona recomanació:  La Ruta del Ferro.  I no ha fallat.  Es una ruta familiar, fàcil de fer, 1,4km i sense desnivell.  Es pot fer gairebé tota amb carretó i es una passejada agradable reseguint la llera del riu Valira del Nord.

Passem la Massana, direcció Ordino.  Seguim la carretera CG-3 fins el poble de Llorts.  A la sortida, davant els apartaments La Neu, trobem un pàrquing i l'inici de la ruta.

Els apartaments destaquen per la gran quantitat de flors per tot arreu, perfectament cuidades.  Els apartaments tenen un petit restaurant/braseria on, si us interessa dinar, serà millor que reserveu perquè estava a tope.  Nosaltres només hi hem fet un gelat i uns cafès a la tornada, darrere hi ha un petit parc infantil molt ben cuidat, amb una bonica ombra on pendre la fresca.

Abans de començar la ruta, ens acostem a la caseta informativa de les Mines de Llorts.  Havia llegit que la visita s'havia de concertar amb antel·lació, però no, a mesura que feien grupets de 6-8 persones anaven fent les visites, així que en 5 minuts ja teníem el nostre grup (5€ adults, nens gratuït).  Ens han equipat amb un casc i un xubasquero i cap dins.  La mina es petitona i amb 15 minuts està vista amb la excel·lent explicació i ronda de preguntes que ha contestat com ha pogut el jove guia.  Les curiositats de la extracció del ferro.  Per començar a ambientar la ruta està bé.  Un cop fora, el noi ens comenta que també fan la ruta guiada, però com que no ens interessa, que portem el nostre ritme, ens en fa 5 cèntims i ens dona un futlletó on s'explica, en cada punt de la ruta, el que diu el guia.  Molt agradables.

Comencem doncs, La Ruta dels Traginers, que transportàven el ferro des de la mina fins la Farga.  Tal com explica el futlletó, una de les primeres "atraccions" que trobem és una font fèrrica.  L'aigua te molt gust i olor de ferro.  No es pot denominar potable perquè te un pH molt baix, però un glop no ens farà mal i es curiós.  Tota la roca, l'aigua i per allà on passa l'aigua està tenyit d'òxid.  També el riu és vermellós degut al ferro dissolt que transporta.
El camí ens ofereix un itinerari escultòric, que homenatja aquesta ruta del ferro i totes aquelles persones que van treballar en aquesta indústria.
Per arribar a les escultures dels 7 homes hem de sortir del camí, cap a la esquerra.  Al marge de la escultura, la vista de la vall es preciosa.
Després trobem dues escultures mes.

Com us deia el camí es planer i segueix la llera del riu, amb varis accessos fàcils a l'aigua on hi podem veure pescadors i banyistes.
Fins a la primera escultura, el carretó pot anar tirant.  Aquí la cosa es complica, així que el deixem en un racó i caminem tots 4 una miqueta.

Passada una zona de graelles i taules de pícnic, trobem una estructura com una casa, amb una escultura cúbica dins.  Aquí és on el noi ens ha dit que podíem donar la volta.  La ruta sencera arriba fins al poble de La Cortinada i és d'uns 4km.  Però nosaltres ja en tenim prou. En aquesta última escultura, la "casa" està envoltada per uns bedolls que donen una ombra ideal per instal·lar el nostre campament i dinar a la ombra i la fresca.

Després de dinar, un intent de migdiada, reposar una mica i reposar forçes, desfem el camí fet, recuperem el carretó a mig camí i marxem.  No sense deixar de fer un cafetó i un gelat al preciós jardí-parc infantil dels Apartaments La Neu.
Al poble de La Cortinada hi ha el Centre d'Interpretació de la Farga Rosell.  També fan visites guiades.  Hagués estat bé per tancar el cicle del ferro, però al seient del darrere ja n'hi ha dos que dormen, així que ho descartem i fem via cap a casa.